Angående Mastercard, så anger deras egna regler att alla andra koder än 7995 och spelbolaget måste agera enligt landets tillämpliga lagar.
Mastercard uppger att speltransaktioner inte återbetalas, men om de är felaktigt kodade kan det enligt brittisk lag inte betraktas som en speltransaktion. Banker använder dock ärlighet och integritet hos konsumenter som medger att de använder spelwebbplatser för att vägra att göra en chargeback.
FCA säger att om det finns dataavvikelser med betalningar och kunden bestrider betalningen är det inte bankens sak att avgöra om en chargeback är genomförbar. (Det finns fall på FOS webbplats som bekräftar detta, jag återkommer med ärendenummer.) Banker ser dock hasardspel och nekar chargeback, och det verkar som att FOS också gör det i många fall.
Om du öppnar ett ärende hos FOS och det inte bifalls, begär alla bevis som de baserar sitt beslut på. Jag har precis vunnit ett ärende eftersom jag avslog beslutet. När jag granskade bevisen som skickades från banken var allt relaterat till ett tidigare klagomål och inte hade någon relevans för det jag hade tagit upp!
Re Mastercard, their own rules state that any other code other than 7995 and the gambling merchant must be acting under the countries applicable laws.
Mastercard do state that gambling transactions will not be refunded however if it is coded incorrectly, by uk law it cannot be deemed as a gambling transaction. However banks are using honesty and integrity of consumers admitting to using gambling websites to refuse raising chargeback.
The FCA say if there is data descrepencies with payments and customer disputes the payment it is not for the bank to decide if a chargeback is viable. (There are cases on FOS website to confirm this I will come back with case numbers) however banks see gambling and deny chargback and it would seem so are FOS in many cases.
If you open a case with the FOS and it is not upheld request all evidence on which they base their decision. I have just won a case as I rejected the decision as when I reviewed the evidence sent from bank it was all related to a previous complaint and held no relevance to what I had raised!
Automatiskt översatt: